fredag 5 februari 2010

Hjälp till självhjälp

I förrgår lyssnade jag på en kille som heter Johan Rådmark. Han var otroligt duktig på att fånga oss som lyssnade och jag var mycket imponerad.

I dag har jag verkligen funderat på en av alla de kloka saker han sa och det handlade om Folkets hus i Fisksätra. Där jobbade man med ett projekt ”Hjälp till självhjälp” som byggde på samma principer som organisationen Hand in Hand. Hjälpa människor i utsatta situationer att få en möjlighet att förverkliga sina drömmar….

Det är inget nytt! Vi har gjort detta i många år i olika utvecklingsländer och vi vet att det funkar men …..jag har aldrig tidigare hört någon som jobbar med detta i Sverige. Och varför skulle det inte fungera här ?

När jag var och träffade lokal organisationen för Hand in hand i Indien i våras var jag mycket imponerad över vilka enorma resultat de fick för ganska lite pengar. Jag träffade människor som tidigare varit barnarbetare och nu gick i skolan, kvinnor som aldrig tjänat egna pengar och nu var huvudförsörjare i familjen. Men det jag mest kommer ihåg var glädjen!

Jag ska följa Johans arbete och kanske en dag kan vi starta ett projekt i vår kommun.

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar