tisdag 23 mars 2010

Vård efter behov en självklarhet!

I går röstades Obamas förslag till sjukförsäkringslag igenom i USA. Det har inte funnits ett tillfälle jag hellre skulle säga ÄNTLIGEN på.

Men jag har följt och förundrats över vissa uttalanden i debatten. Som den om att slopa rätten till abort, för tänk om skattepengar skulle var med och finansiera aborten av ett foster (döda ett barn, som en del sa). Men vad jag inte förstår är dessa människor som säger att varje liv har rätt att få leva. Varför har de då inte tyckt att varje fött barn har rätt att leva även de som är sjuka och inte har råd med sjukförsäkring…?

Hur kan man tycka att det är så mycket viktigare att rädda ett ofött liv än att rädda ett redan levande barn med en allvarlig sjukdom?

Jag är glad att vi inte har så stora skillnader här i Sverige. För jag tror mig veta att det för oss är självklart att alla har rätt till den vård de behöver.

Men vi kan tro att så är det och så kommer det alltid vara... Däremot tror jag det finns en fara med att vi har börjat säga ja för alla, men några har förtur. Eller när vi ser att det i dag finns forskning på att du blir bemött och behandlad olika beroende på vem du är och vilken utbildning du har.

Vi borde nog rannsaka oss själva om hur vi har det och hur vill vi ha det i framtiden. För mig är det självklart att vi ska betala vården gemensamt och sen har rätt till den efter behov. Men vi måste vara tydliga med att det aldrig är okej att man får bättre eller sämre vård beroende på vem man är.

/Helena

1 kommentar:

  1. Hej Helena.
    Tack för ett tänkvärt och bra inlägg!
    Visst var reformens godkännande en skön och stor framgång för USAs fattiga befolkning.
    Läser man lite mer i amerikansk media,och lyssnar på hitflyttade amerikaner så är väl inte tonen helt odelat positiv dock.
    Reformen är enligt bedömmare väsentligt mer urvattnad än i sin begynnelse version.
    Många har åsikter utifrån sin position och sina värderingar i det amerikanska samhället.
    Sen är det också en del vandring kvar innan Obama skär målsnöret.
    Senaten skall säga sitt och ett presidentval skall hållas 2012 innan reformens genomförande 2013.
    Nåväl..om vi lämnar jänkarna åt sitt öde för en stund så vill jag bara instämma i ditt inlägg ang RÄTT vård för ALLA.
    Något annat än just detta tar oss tillbaka ett stort steg i tid och rum!
    Att fyllnadsgraden i plånboken skulle avgöra våran möjlighet till vård och rehabilitering får mig att tänka på gamla tiders patroner,eller kanske t.o.m ännu äldre och orättvisare tider.
    Att bli mött och behandlad utefter sin position och utbildning i sjukvård och omsorg är inget som hör hemma i ett modernt och demokratiskt samhälle.
    Som sagt..tack för god läsning Helena. Hoppas du finner tid och rum för mera tänkvärt bloggande. M.v.h Lars

    SvaraRadera