tisdag 4 maj 2010

Budget

Nu har vi fått se budgeten från de rödgröna på riksplanet. Det kändes kul att se att så många av de frågor jag själv under många år sagt (även under vår regeringstid) måste förändras.

Jag kan inte förstå att det inte är lika viktigt att de som jobbar kvällar och helger har rätt att få barnomsorg på samma sätt som de som jobbar kontorstid …

Det är för mig självklart att när samhället kräver att allt mer ska vara öppet allt längre så måste det även gälla samhällsservicen. För hur kan kommunen bestämma att de som jobbar dagtid ska behandlas på ett sätt och resten på ett annat? Eller är svaret så enkelt att det har med klass och kön att göra? Är man helt enkelt inte lika viktig…

Vi har gjort en lång resa för att förbättra det samhället vi bor i, men vi ska inte tro att vi är färdiga eller att de som vi lyckats förbättra är för alltid.

En annan del i budgeten är rätten till heltid. För hur kan staten säga att du inte får stämpla upp om du jobbar deltid och i kommunen så vimlar det av deltidsanställda. Men igen - kan det ha med klass och kön att göra?

Förra veckan var jag på Folkoperan och såg en fantastisk förställning om Afrosvenskar i det nya Sverige - grymt bra! Där var det en ung man som sa ”Vet ni ens vilka vi invandrare är?
Jag är inget annat än er nya klassresenär …”

Med det i tankarna ska jag sätta mig och jobba lite med vår lokala rödgröna budget i Enköping.

/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar