torsdag 11 mars 2010

Är en hel bransch kriminell?

Jag har nu under några veckor följt diskussionen om RUT-avdraget i tidningar och på TV. En sak som jag hela tiden funderat på är att de som vill ha RUT-avdraget kvar säger; att det har gett (finns massor av olika siffror men jag tar de som ligger på moderaternas hemsida) 11 000 jobb . För det är antalet som idag jobbar i den sektorn.

Att man hela tiden påtalat att detta gör svarta jobb vita är ett av huvudargumenten. Då blir jag så arg! Hur kan man komma undan med att påstå att en hel bransch är kriminella (för det är man väl när man bryter mot lagen och inte betalar skatt ). Man säger också i samma mening att alla de som haft hushållsnära tjänster i hemmet tidigare har köpt svart arbetskraft – eller?

Tala om förakt och förnedrande åsikter om en bransch. Nu är jag inte omedveten om att det finns och har funnits svarta pengar i städbranschen, men ska det vara ett motiv för att subventionera en bransch med skattepengar?

Om markanden inte tycker att priset är värt att betala ska då staten gå in? Gäller detta fler branscher eller är det så att just denna bransch fyller en viktig samhällsfunktion och därför behöver stöd?

Jag vet att en viss näringsminister sa att om marknaden inte tycker att Saab levererar bilar i prisklass och kvalitet som marknaden vill ha, då köper man inte bilarna och då kan ju inte staten gå in och subventionera! Vad är skillnaden??

Jag håller dock med dem som säger att under lågkonjunkturen är det positivt att staten tar ett ansvar att stimulera vissa branscher för att öka sysselsättningen. Men det måste vara tidsbegränsat och med motivationen att just stödja vissa branscher för att de har en stor svart sektor låter ju befängt…

Ekonomisk brottslighet ska bestraffas inte belönas med subventioner!

Det kanske är bygg- och servicesektorn som ska stimuleras, men då för att de är mycket personalintensiva branscher och ger möjligheten för fler att få arbete. Inte för att de annars skulle vara kriminella.

/Helena

5 kommentarer:

  1. jag vill ha kvar rut avdraget. Jag ser ett problem ifall det försvinner. Många kvinnor hamnar i kvinnofällan igen. Fler familjetvister om vem som ska göra vad. Ifall man tar bort RUT och behåller ROT så måste det helt klart vara män som är drivande till att kvinnan ska avstå vid diskbänken.
    RUT kommer vara avgörande för mitt val till hösten

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar.

    Jag förstår att om man har den ekonomiska möjligheten väljer att få hjälp med vissa sysslor, och det kommer man även kunna i fortsättningen dock inte subventionerat av skattemedel. I dag så är det ett avdrag som förutsätter att du har en viss inkomstnivå för att ens kunna dra av både ROT och RUT och menar vi allvar med att det ska gälla alla så har vi ju gjort fel från början.

    Jag tycker att båda branscherna är viktiga, men jag kan inte tycka att det har högre prioritet än fler vuxna i skolan, pensionärsbeskattningen, sjukersättningsbeskattningen...

    Vi har helt enkelt olika åsikt och då vi prioriterar olika så förstår jag att ditt val i höst inte kommer bli (S). Man ska rösta efter sin personliga övertygelse.

    Jag tycker att ROT-avdraget ska vara kvar temporärt endast för att stimulera en näring som sätter många i jobb, men jag vill även ändra inriktning så att vi stimulerar omvandling till mer klimatsmart boende och att det även gälla flerfamiljshus. En investering för framtiden.

    Men viktigast av allt i denna diskussion är; ska vi stimulera en bransch med skattepengar så ska det var för att det är viktigt ur ett samhällsperspektiv inte för att annars skulle branschen vara kriminell.

    / Helena

    SvaraRadera
  3. Att godkänna ROT men inte RUT är att dra kvinnan tillbaka till köksbänken. ROT= MAN RUT=KVINNA.
    tror inte att det handlar om kriminell bransch när det gäller RUT och det vet både du och jag. För ROT branchen har alltid varit i ropet när det gäller svartarbete.
    Däremot så tar sig många råd att få städ nuförtiden, vilket dom inte unnade sig förr. Fler kvinnor bokar upp sig. Medans män bokar mer ROT arbete. Så ifall man tar bort RUT så regrigerar kvinnan tillbaka några år i tiden. Idag unnar sig både ung som äldre RUT tjänster. Men du vet vem jag är så ifall du vill att jag ska förklara problematiken ifall man tar bort RUT så hör av dig så får vi ta en lunch på saken. mvh anki/barbakvinna

    SvaraRadera
  4. Lars Dahlin Enköpings stads sosse förening14 mars 2010 kl. 15:30

    Hej och tack för ett bra inlägg Helena.Jag överinstämmer till fullo i din åsikt och framställan.Visst vore det intressant att diskutera med ngn som utnyttjat rut avdraget.Tyvärr känner jag ingen sådan människa och har ej heller hört talas om ngn som gjort det,vilket känns lite konstigt då det enl vissa källor skall generera 11 000 jobb.Fortsätt med ditt goda arbete Helena,enade vi stå,söndrade vi falla!

    SvaraRadera
  5. Hej Tack Lars :-)

    Anki/Barbarba kvinnan:
    Jag äter gärna lunch med dig, men om det är för att du tror att jag inte vet hur RUT-avdraget fungerar så är det ingen mening för det gör jag ...

    Men om det är för att samtala om varför vi prioriterar olika så säg en tid och plats ( samt hur jag ska veta vem du är :-))
    så kommer jag gärna!

    /Helena

    SvaraRadera